vira12
بهترین سیستم چیلر برای مناطق مختلف جغرافیایی
اکتبر 9, 2020

سیستم تهویه مطبوع GHP

vira2

سیستم تهویه مطبوع بعدی که قرار است در این بخش به آن بپردازیم GHP می‌باشد. این نوع سیستم تهویه مطبوع همانند موارد قبلی برای اقلیم گرم و مرطوب بسیار مناسب بوده و عملکردی مشابه با سیستم‌های دیگر نظیر چیلر و VRF دارد. همانطور که اشاره شد این سیستم نیز عملکردی مشابه با محصولات مشابه خود داشته و از این رو از این نوع سیستم نیز می‌توان برای محیط‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کرد و همانند چیلر‌ها یا VRF‌ها می‌توان از آن به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی نیز یاد کرد. تفاوتی که این سیستم با سایر محصولات مشابه خود دارد در این امر می‌باشد که در این نوع سیستم‌ها برای به حرکت در آوردن موتور الکتریکی کمپرسور از احتراق گازسوز استفاده می‌شود.

سیستم‌های تهویه مطبوعی که خدمت شما معرفی شدند همانگونه که اشاره شد برای شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب استفاده می‌شوند اما تنها جهت سرمایش و کاهش رطوبت و از نظر گرمایش باید از دستگاهی دیگر جهت ایجاد یا بهتر بگوییم تامین گرمایش مطلوب در فصول سرد سال استفاده کرد. اما در بعضی از سیستم‌های تهویه مطبوع همانند اسپلیت‌ها می‌توانید با معکوس نمودن سیکل کاری این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع گرمایش را نیز داشته باشید. همانطور که اشاره شد در سیستم تهویه مطبوع اسپلیت یا کولر گازی می‌توانید گرمایش نیز داشته باشید اما در بند بالایی نیز به آن اشاره کردیم که این نوع سیستم‌های تهویه مطبوعی که برای محیط‌های گرم و مرطوب در نظر گرفته شده اند کاربری اصلی که دارند جهت سرمایش و رفع رطوبت موجود در محیط‌های مورد نظر می‌باشد. در صورتی که تعداد روز‌های قابل توجهی به سیستم گرمایشی احتیاج داشته باشید می‌توانید از یک سیستم گرمایشی جداگانه یا مستقل استفاده کنید چرا که این سیستم‌های تهویه مطبوعی که به شما در رابطه با شرایط آب و هوایی مورد نظر پیشنهاد شد از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و علت پیشنهاد این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع نوع سیکل کاری می‌باشد که به همراه دارند.

شاید این سوال پیش بیاید که اگر این نوع سیستم‌ها تنها برای کاهش رطوبت و کاهش دمای محیط مناسب هستند، چرا برای این نوع اقلیم پیشنهاد می‌شوند در واقع در مناطق جغرافیایی که این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شوند تعداد روز‌های سرد کم بوده یا در صورت سرد بودن هوا نیز به صورتی نیست که نتوان تحمل کرد در نتیجه این سیستم‌ها برای شرایط اقلیمی که به آنها اشاره شد مناسب بوده و اگر تعداد روزهای سرد نیز قابل توجه باشد همانطور که اشاره شد می‌توانید از یک سیستم گرمایشی مستقل استفاده کنید. ناگفته نماند با مراجعه به نمایندگی‌های ویراکو می‌توانید از مشاوره متخصصین ما نیز استفاده کنید و سیستم تهویه مطبوع متناسب با انتظارات خود را داشته باشید.

سیستم‌های تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی گرم و خشک؛

در این بخش قصد داریم تا سیستم‌های تهویه مطبوع مناسب با شرایط اقلیمی گرم و خشک را خدمت شما معرفی کنیم. دو سیستم تهویه مطبوع مناسب برای اقلیم گرم و خشک در این بخش معرفی کرده و توضیحاتی در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم. اگر بخواهیم در رابطه با ویژگی این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم باید گفت شرایط اقلیمی حاکم بر این نواحی هم گرمای بالا و هم سرمای بالا را دارد از این رو برای این نوع آب و هوا نه تنها سیستم تهویه مطبوع از نظر سرمایش باید محیط را به حد ایده آل برساند بلکه باید از نظر گرمایشی نیز عملکردی خوب را از خود نشان دهد. در نتیجه باید سیستم تهویه مطبوعی که برای این مناطق مورد استفاده قرار میگیرد از نظر سرمایش و گرمایش عملکردی خوب را از خود نشان دهد.

علاوه بر تمامی موارد و نکته‌هایی که به آنها اشاره شد این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع نیز باید به نوعی عمل کنند تا بتوانند میزان رطوبت استانداردی را برای محیط مهیا کنند. علت این امر نیز این مسئله می‌باشد که در این مناطق میزان رطوبت هوا از حد استاندارد پایین‌تر بوده و همانطور که از نام گذاری این شرایط مشخص می‌باشد آب و هوای خشکی دارند و از این رو مقداری رطوبت نیز از طریق سیستم‌های تهویه مطبوع باید به محیط تزریق شود. در رابطه با نکته‌هایی که به آن اشاره داشتیم سیستم‌هایی باید برای این نوع محیط‌ها در نظر گرفته شوند که عملکرد سرمایشی آنها به صورت تبخیری باشد نه تبریدی این امر باعث می‌شود تا سرمایشی که برای محیط در نظر گرفته می‌شود مقداری رطوبت را نیز به همراه داشته باشد و همین امر شرایط ایده آلی را برای مصرف کننده فراهم می‌سازد.

سیستم تهویه مطبوع ایرواشر یا زنت

این نوع سیستم‌های تهویه مطبوعی که قرار است به آنها بپردازیم از سیستم تبخیری بهره برده و هردو عملکردی مشابه را به همراه دارند که جلوتر به آن خواهیم پرداخت. سیستم اولی که قرار است مورد بررسی قرار دهیم سیستم ایرواشر بوده که این سیستم تهویه مطبوع عملکردی نزدیک به کولر‌های آبی داشته و سیستم سرمایشی این نوع دستگاه‌ها به صورت پاشش آب بر روی جریان آب دارد که ضمن پایین آوردن دما، رطوبت هوا را نیز تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد. سیستم تهویه مطبوع ایرواشر برای محیط‌های متوسط تا بزرگ قابلیت اجرایی داشته و برای ابعاد یا متراژ‌های بزرگ می‌توان از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده نمود. سیستم گرمایشی این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع نیز با استفاده از یک کویل آبگرم صورت گرفته و با استفاده از یک بویلر یا پکیج گاز سوز تامین یا تغذیه می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع باید به آن اشاره داشته باشیم این است که این نوع سیستم‌ها در مقایسه با محصولات مشابه خود از هزینه‌ی اولیه بسیار پایین تری برخوردار بوده و همین امر باعث می‌شود تا از نظر اقتصادی افراد بیشتری به استفاده از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع راغب شوند.

علاوه بر نکته‌هایی که در رابطه با سیستم تهویه مطبوع ایرواشر به آن پرداختیم نکته‌ای دیگر وجود داشته که باز هم از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های نگه داری این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. نکته‌ای که در رابطه با این نوع سیستم‌ها وجود دارد و باید به آن توجه نمود این است که در سیستم‌هایی همانند ایرواشر کمپرسور، کندانسور، گاز مبرد و …. مانند سیستم‌های تبریدی وجود نداشته و به همین منظور این نوع سیستم‌ها همانطور که اشاره کردیم نه تنها هزینه اولیه پایینی را به همراه دارند بلکه هزینه‌های تعمیر یا به صورت کلی هزینه نگهداری پایینی را به واسطه نداشتن قطعاتی که در سیستم‌های تبریدی استفاده می‌شود را به همراه دارند و همین نکته یا پارامتر‌هایی که به آن اشاره شد می‌تواند برای بسیاری از افرادی که قصد تهیه سیستم‌های تهویه مطبوع را دارند از نظر صرفه اقتصادی گزینه مناسبی باشد.

سیستم تهویه مطبوع اکونوپک

سیستم تهویه مطبوع بعدی که در شرایط اقلیمی گرم و خشک مورد استفاده قرار میگیرد و در این بخش قصد بررسی آن را داریم سیستم تهویه مطبوع اکونوپک می‌باشد. این سیستم تهویه مطبوع از نظر عملکرد و ساختاری بسیار شبیه به سیستم تهویه مطبوع زنت یا ایرواشر می‌باشد با این تفاوت که جهت گرمایش به جای استفاده از بویلر به صورت مستقیم و گاز سوز کوره داخل سیستم را گرم کرده و با استفاده از گرم کردن هوا گرمایش را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. نکته‌ای که در رابطه با این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارد این است که این نوع سیستم‌ها معمولاً برای سوله‌ها یا سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ساختمان‌ها یا محل‌های مسکونی معمولاً از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده نمی شود.

این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع مانند کولر‌های آبی به صورت کانال کشی سرمایش یا گرمایش را به محل مورد نظر هدایت می‌کنند و از این رو نمی توان درجه آن را برای هر محل به صورت مشخص تعریف نمود یا کم و زیاد کرد از این رو برای محیط‌های مسکونی معمولاً از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده نمی شود.

سیستم‌های تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی؛

 به صورت کلی سیستم‌های تهویه مطبوعی که در شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر از جنبه گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که حتی در تابستان‌ها نیز شرایط اقلیمی این مناطق جغرافیایی سرد بوده و نیازمند سیستم‌هایی می‌باشد که بتواند محیط را به دمای آسایش برساند. از روی دیگر با توجه به شرایط اقلیمی در این نوع مناطق سیستم‌هایی باید مورد استفاده قرار بگیرند که تا حدی میزان رطوبت را در بعضی از فصول سال برای محیط فراهم کنند.

سیستم‌های تهویه مطبوعی که برای این مناطق در نظر گرفته می‌شود می‌تواند از سیستم‌هایی که در بخش قبلی به آن پرداختیم باشند چرا که این سیستم‌ها با استفاده از بویلر گرمایش را برای محیط فراهم کرده و با کانال کشی به فن کویل‌ها منتقل می‌شود. از این رو می‌توانید با استفاده از این سیستم‌های گرمایشی مانند ایرواشر، زنت و اکونوپک میزان گرمای مورد نیاز خود را تامین کنید و در عین حال تا حدی رطوبت لازم برای محیط را فراهم کنید. سیستم‌های تهویه مطبوعی که به آن‌ها اشاره داشتیم نه تنها از نظر گرمایش محیط را تامین خواهند کرده بلکه با استفاده از بخار داغ یا آب گرم از نظر گرمایش تامین می‌شوند که همین امر موجب می‌شود تا میزان رطوبت نسبی را به محیط تزریق کنند.

سخن آخر؛

با مراجعه به نمایندگی ویراکو و مشورت با متخصصین ما به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط خود مناسب‌ترین سیستم تهویه مطبوع را برای محیط خود را انتخاب کنید و با توضیح دادن شرایط و میزان بودجه خود پیشنهاد‌هایی از سوی متخصصین حاضر در نمایندگی ویراکو دریافت کنید. در این مقاله سعی کردیم تا توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه کنیم تا مطابق با آن بتوانید انتخاب درست و مناسب داشته باشید اما در صورت گرفتن تصمیم نهایی حتماً با متخصصین ما در نمایندگی ویراکو مشورت کنید تا انتخابی از هر لحاظ درست، منطقی و مقرون به صرفه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *