فن کویل
انواع فن کویل و آشنایی با نحوه عملکرد آنها
جولای 18, 2020
کمپرسور اسکرال و نحوه عملکرد آن
جولای 20, 2020

فن کویل‌ سقفی و آشنایی با آن

۲

این نوع فن کویل سقفی ‌ دو نوع سقفی و سقفی کابینتی داشته که در اینجا به سقفی خواهیم پرداخت و در ادامه به فن کویل‌های سقفی کابینتی به صورت کامل و مفصل خواهیم پرداخت.

مزیتی که این نوع فن کویل‌ به همراه دارد این است که صدا کمتری به نسبت فن کویل‌های ایستاده تولید میکنند و این ویژگی به سبب جایگری آنها در سقف کاذب می‌باشد. فن کویل‌های سقفی مزیت دیگری که به همراه دارند در دید نبودن آنها می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم این نوع فن کویل‌ داخل سقف قرار دارد و به همین سبب از دید پنهان بوده و فضایی را نیز اشغال نمی کنند. این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا مراجعین تمایل بیشتری نسبت به استفاده و انتخاب این نوع فن کویل‌ها پیدا کنند.

اما این نوع فن کویل‌ها معایبی نیز به همراه دارند. این معایب دسترسی سخت به آنها می‌باشد. دسترسی سخت به فن کویل‌ سقفی باعث می‌شود که تعمیرات و تمیز کاری فیلتر آنها کمی مشکل باشد و برای انجام کار‌هایی که به آنها اشاره شد می‌بایست حتماً به متخصصین مراجعه کرد.

اما یکی دیگر از نکته‌هایی که باید به آن اشاره کرد و می‌توان یک عیب یا نقص نیز به حساب بیاید. تولید صدا در برخی از مدل‌های این نوع فن کویل‌ می‌باشد. در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم که صدایی که به وسیله این دستگاه‌ها تولید می‌شود بسیار کم می‌باشد.

اما در برخی از فن کویل‌ سقفی در صورت داشتن یا عدم وجود پوسته خارجی در تولید صدا مقداری تفاوت ایجاد می‌شود. در صورتی که پوسته خارجی وجود داشته باشد صدای تولید شده کمی بیشتر از نسخه با پوسته خارجی می‌باشد.

تمامی اطلاعاتی که در این زمینه خدمت شما ارائه شد را می‌توانید با مراجعه به نمایندگی ویراکو و مشاوره با متخصصین ما به صورت کامل تری داشته باشید و با آگاهی که به دست خواهید آورد و با کمک ما انتخابی درست و متناسب با شرایط خود را داشته باشید.

فن کویل سقفی کابینتی

این نوع فن کویل‌ها همانند فن کویل‌های ایستاده بوده و می‌توان از آنها در صورت محدودیت در فضا استفاده نمود. شیوه یا نحوه قرارگیری این فن کویل‌ سقفی کابینتی همانند ایستاده بوده با این تفاوت که دیگر از دو جهت نمی توان خروجی داشت و تنها از جلو و به صورت افقی هوادهی یا بهتر بگوییم خروجی هوا انجام می‌شود.

راندمان و هوادهی این نوع فن کویل‌ها نیز قابل قبول بوده و به میزان کمی صدا را به همراه خواهند داشت و سکوت مطلق را برای محیط مورد نظر شما به همراه نخواهند داشت. این نوع فن کویل‌ سقفی فضای کمی را اشغال کرده و زیر سقف به صورت افقی قرار خواهند گرفت و می‌توان از آن برای اداره‌ها یا شرکت و حتی منازل نیز استفاده نمود.

همانطور که اشاره کردیم این نوع فن کویل‌ها را به دلیل محدودیت جا می‌توان استفاده نمود و از نظر کارایی همانند فن کویل‌های ایستاده می‌باشند. تنها با این تفاوت که حجم کمتری نسبت به ایستاده‌ها داشته، بر روی دیوار و زیر سقف نصب خواهند شد و از یک جهت و به صورت افقی هوادهی دارند.

فن کویل ستونی (ایستاده)

این نوع فن کویل‌ها همانند فن کویل ایستاده بوده اما با این تفاوت که ارتفاع بیشتری به نسبت فن کویل‌های ایستاده دارند، ارتفاع آنها‌ها از سطح زمین تا سقف بوده و دارای فن سانتریفیوژ، فیلتر هوا، کویل‌های سرد و گرم، مسیر مجزا رفت و برگشت هوا و … می‌باشند.

کویل این دستگاه به صورت موازی قرار گرفته و طراحی این نوع فن کویل‌ها به شکلی می‌باشد که به صورت سری یا موازی به رایزر‌ها متصل خواهند شد. نکته دیگری که جا دارد به آن اشاره کنیم و تقریباً در تمامی فن کویل‌ها این موضوع وجود دارد این مسئله می‌باشد که مصرف انرژی آنها در مقایسه با سایر محصولات با کارایی مشابه بسیار پایین می‌باشد و می‌توان این مسئله را به نوعی نقطه قوت فن کویل‌ها دانست.

اما علت مصرف بهینه آنها در چیست در واقع این نوع فن کویل‌ با توجه به این نکته که همانند محصولات مشابه از ترکیب کردن یا به اصطلاح مخلوط کردن استفاده نمی کنند و به صورت مجزا عمل تهویه یا سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهند. با توجه به این مسئله مصرفی بهینه و پایین در مقایسه با محصولات دیگر داشته و خبری از اتلاف یا مصرف بیش از حد انرژی در این نوع محصولات نیست.

فن کویل کانالی (افقی)

فن کویل کانالی یا افقی تا حدودی شبیه به فن کویل‌ سقفی و سقفی کابینتی می‌باشند. در واقع این نوع فن کویل‌ها به اصطلاح فشار استاتیکی بیشتری را اعمال خواهند کرد و از این رو می‌توان از آنها برای پوشش دادن فضای بیشتری بهره برد. به عنوان مثال می‌توان از این نوع فن کویل برای یک یا چند اتاق استفاده نمود چرا که به راحتی می‌تواند سرمایش و گرمایش اتاق‌های مختلف یا به طور کلی تهویه مطبوع هوا را در فضای بیشتری به خوبی پشتیبانی و تامین کنند. یکی از عیب یا نقص‌هایی که می‌توان به این نوع فن کویل‌ها نسبت داد. دسترسی مشکل به آنها می‌باشد. به این شکل که برای تعمیر یا حتی تمیز کردن فیلتر آنها به راحتی به فن کویل دسترسی نخواهید داشت و از نظر بسیاری از متخصصین این یک عیب یا نقص به حساب می‌آید. اما لازم به ذکر است که متخصصین ما در نمایندگی ویراکو به تمامی جنبه‌ها اعم از مزیت‌ها و عیب‌های دستگاه خواهند پرداخت و به شما این امکان را خواهند داد تا با در کنار هم قرار دادن تمامی توضیحات دریافتی از سوی متخصصین ویراکو بتوانید انتخابی درست و متناسب با شرایط و انتظارات خود داشته باشید.

یکی دیگر از خصوصیاتی که باید به آن توجه داشته باشید صدا این نوع فن کویل‌ می‌باشد. در واقع صدا‌های ناشی از آنها می‌تواند با رعایت نکات اولیه و بسیار ساده تا حد قابل توجهی کاهش یابد، به عنوان مثال اگر نصب و اجرای فن کویل درست، اصولی و با دقت انجام شود تا حد قابل توجهی میزان سر و صدای آن کاهش پیدا خواهد کرد.

اما صدا کمی در نهایت ایجاد خواهد شد که با توجه به ویژگی که در ابتدا به آن اشاره کردیم به راحتی این مشکل را نیز می‌توانید حل کنید. با توجه به مطالبی که گفتیم فن کویل کانالی توانایی خنک کردن یا حتی گرم کردن و به طور کلی تهویه مطبوع را برای چندین اتاق به همراه دارد و به همین منظور می‌توانید با نصب این نوع فن کویل‌ها در محلی دور‌تر از محیطی که احتیاج به آرامش و سکوت دارد سر و صدا ناشی از این فن کویل‌ها را احساس نکنید.

یکی دیگر از عیب‌هایی که ممکن است برای بسیاری از افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد هوادهی و برگشت هوا به صورت مجزا یا مستقل برای تک تک اتاق‌ها می‌باشد. در واقع این نوع فن کویل‌ها جوابگو نیاز این دسته از مشتریان یا افراد متقاضی نمی باشد و به صورت مستقل و مجزا هوادهی و برگشت هوا را به همراه نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *