محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی
محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی
ژوئن 23, 2017
داکت اسپلیت
داکت اسپلیت معایب و مزایای آن چیست؟
جولای 13, 2020

چیلر و اطلاعات لازمه که باید بدانیم

چیلر

چیلر

در این مقاله قصد داریم تا توضیحات کاملی در رابطه با چیلر و انواع آن خدمت شما ارائه دهیم. چیلر‌ها انواع مختلف داشته که با توجه به کاربرد‌هایی که کارفرما مد نظر دارد انتخاب می‌شوند. چیلر برای خنک کردن یا حتی گرم کردن محیط‌های مختلف و دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شوند.

چیلر‌ با استفاده از فرایند تبرید تراکم بخار و … و با توجه به مایعی که داخل چیلر می‌باشد، عمل گرمایش و سرمایش را انجام خواهند داد. همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم از چیلر‌ها برای خنک یا گرم نگه داشتن محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری و …. استفاده شده و مصرف دیگری که به همراه دارند خنک‌سازی دستگاه‌های مخصوص می‌باشد. در واقع چیلر‌ها با توجه به کاربرد‌های مختلفی که دارند می‌توانند با هزینه پایین‌تر نسبت به سایر راه و روش‌ها نیاز‌های مصرف کنندگان را برطرف کنند.

در بند بالایی به این موضوع اشاره‌ای کوتاه داشتیم که مایعی داخل چیلر قرار داشته که با گرم و سرد شدن و فرایندی که داخل چیلر اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تا گرمایش و سرمایش مناسب برای دستگاه یا محیط مورد نظر ایجاد شود. سیستم این فرایند به این شکل است که مایع داخل چیلر که معمولاً آب می‌باشد داخل یک مبدل قرار خواهد گرفت و با استفاده از این مبدل حرارتی آب داخل چیلر شروع به گرم شدن خواهد کرد. گرمای حاصل از جریان آب داخل مبدل حرارتی باعث می‌شود تا حرارت و گرمایی تولید و ایجاد شود که در برخی موارد از آن استفاده خواهد شد و در برخی موارد دیگر دفع می‌شود.

همانطور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم و با توجه به راهنمایی متخصصین ما در نمایندگی ورکو می‌توانید بسته به نیاز خود به صرفه‌ترین و بهترین چیلر با توجه به کاربرد‌ها و انتظاراتی که مد نظر دارید انتخاب کنید. اما سوالاتی در این زمینه مطرح می‌شود که جا دارد در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره‌ای داشته باشیم.

سوالات متداول مشتریان در رابطه با چیلرهای ویراکو

همانطور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم و با توجه به راهنمایی متخصصین ما در نمایندگی ورکو می‌توانید بسته به نیاز خود به صرفه‌ترین و بهترین چیلر با توجه به کاربرد‌ها و انتظاراتی که مد نظر دارید انتخاب کنید. اما سوالاتی در این زمینه مطرح می‌شود که جا دارد در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره‌ای داشته باشیم.

به عنوان مثال مراجعین به نمایندگی ما همیشه با این دست سوالات رو به رو هستند که آیا چیلر مورد نظرشان می‌تواند جوابگو نیازشان باشد و نیازی که مد نظرشان است را می‌تواند به صورت کامل برطرف سازد؟ در جواب به این سوال باید گفت که چیلر‌ها همانطور که اشاره داشتیم انواع مختلف با کاربرد‌های گوناگونی را شامل می‌شود.​​​​​​​ ​​​همین امر باعث می‌شود تا فرد با توجه به نیازی که با متخصصین ما مطرح خواهد کرد تا بتواند متناسب با نیاز خود یکی از انواع چیلر‌ها را انتخاب کند. لازم به ذکر است که در نمایندگی ویراکو تمامی راهنمایی‌ها و مشورت‌های لازم به مراجعین محترم ارائه می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا کارفرما با اطلاعات کافی و جامعی اقدام به ثبت سفارش و خرید کند.

تقسیم بندی چیلر‌ها

چیلر‌ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از چیلر‌های جذبی و چیلر‌های تراکمی، البته دو دسته‌ای که خدمت شما عرض کردیم دو دسته کلی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم به نحو دیگری چیلر را تقسیم بندی کنیم می‌توان به این شکل نیز انواع آن را بیان کرد؛ چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک و چیلر تبخیری این سه دسته نیز در دسته بندی انواع چیلر‌ها جای می‌گیرند. ناگفته نماند چیلر‌ها مدل‌ها و انواع مختلفی دارند که در نمایندگی ورکو تمامی این مدل‌ها موجود بوده و با توجه به نیاز و کاربردی که مدنظرتان است می‌توانید با مشورت متخصصین ما مناسب با شرایط خود چیلر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 در نظر داشته باشید که جنس‌هایی که در نمایندگی انحصاری ویراکو موجود هستند، از کیفیت مرغوبی برخوردار بوده و تا چندین سال با توجه به کیفیت ساخت آن احتیاج به تعمیرات اساسی نخواهند داشت که این موضوع برای بسیاری از افراد دارای اهمیت بسیار بالایی بوده چرا که در هزینه‌های کارفرما بعد از نصب و اجرا چیلر در محل تا حد قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد و کارایی لازم را نیز از آن دریافت خواهند کرد

 انواع چیلر‌های موجود در نمایندگی انحصاری ورکو

همانطور که در ابتدا به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم چیلر‌ها به دو دسته کلی جذبی و تراکمی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحاتی درباره این دو نوع خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

چیلر‌های جذبی:

چیلر‌های جذبی ویراکو به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ ۱- چیلر‌های جذبی تک اثره ۲- چیلر‌های جذبی دو اثره که در ادامه به هر دو این نوع چیلر‌های جذبی خواهیم پرداخت.

چیلر‌های جذبی تک اثره ویراکو

در ابتدا باید گفت که این نوع چیلر‌ها یعنی چیلر‌های جذبی تک اثره به طور کلی از اولین نسل یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم جزء اولین چیلر جذبی محسوب می‌شوند و از نظر کارایی یا بازدهی کمی از سایر چیلر‌ها ضعیف‌تر می‌باشند.

این نوع چیلر خود به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که بسته به انتظارات و کارایی که مد نظر کارفرما می‌باشند انتخاب می‌شوند. چیلر‌های جذبی تک اثره با تغذیه از آب با دمای بالای ۱۰۰ درجه (آب داغ) ، چیلر‌های جذبی تک اثره با دمای پایین‌تر از ۱۰۰ درجه (آب گرم) و تغذیه چیلر‌های جذبی تک اثره با استفاده از بخار آب، ۳ دسته کلی هستند که بسته به کارایی و انتظارات مشتری موجود می‌باشند.

اجزای بکار رفته در این نوع چیلر‌ها عبارتند از اپراتور، جاذب، ژنراتور، کندانسور، مبدل حرارتی و …، تمامی اجزایی که به آنها اشاره شد به چیلر کمک خواهند کرد تا با توجه به فرایند خاصی که بین آنها اتفاق می‌افتد کارایی لازم را برای شما به همراه داشته باشند و انتظارات شما را براورده کنند.

ناگفته نماند این نوع چیلر‌های تک اثره از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه بوده و مناسب می‌باشند. اما همانطور که در بالا نیز به آن اشاره داشتیم این نوع چیلر‌های تک اثره از بازدهی کمتری نسبت به سایر چیلر‌های موجود در بازار برخوردار بوده و همین امر باعث شده که تولید و استفاده از این نوع چیلر‌ در کشور‌های مختلف متوقف شود.

چیلر‌های جذبی دو اثره ویراکو

چیلر‌های جذبی دو اثره ویراکو همانند چیلر‌های جذبی تک اثره بوده و تفاوتی که از لحاظ ظاهری با یکدیگر دارند تنها در تعداد ژنراتور‌های استفاده شده در این نوع چیلر‌ها می‌باشد. حجم بخار مصرفی این نوع چیلر‌ها با توجه به بهینه شدن آن‌ها به نسبت چیلر‌های تک اثره نصف شده و این امر به بهینه‌تر شدن عملکرد چیلر کمک شایانی خواهد کرد. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که این نوع چیلر‌ها با چیلر‌های تک اثره دارد در این است که این نوع چیلر‌ها دارای پمپ مبرد و پمپ محلول بزرگتری نسبت به چیلر‌های تک اثره می‌باشند. همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره داشتیم ژنراتور‌های مصرفی در این نوع چیلر‌ها دو عدد بوده که این دو به اسم‌های اولیه و ثانویه شناخته می‌شوند. یکی از این ژنراتور‌ها با دمای بالاتر و دیگری با دمای پایین تری فعالیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *